Stránka 1 z 4

ŘÍZENÍ, POSILOVAČ: Hlásí chybu, ale zatím funguje

Napsal: 06 pro 2010, 18:26
od sgy
zdravím, má někdo zkušenost s poruchou posilovače řízení?
ráno po ujetí asi 3km se mi krom rozsvícení symbolu poruchy posilovače řízení zobrazila i hláška, že mám navštívit servis, protože je vadný posilovač

divné je, že síla posilovače je stále stejná i v režimu city (běžně ho mám vyplý)

po chvíli a zaparkování pak zhasla... a po nastartování a ujetí opět asi 3km se zase rožla a po zaparkování zase zhasla.

nevíte někdo, jestli to je jen nějaký blud nebo s tím opravdu něco může být? napadla mě zatím jen venkovní teplota, ale ta byla ca. 3°C a nikde jsem to nenamáhal :(

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 06 pro 2010, 19:02
od PeNik
to jestli to je blud netuším, ale nemůže to mít spojitost s nasolenými silnicemi (lépe voda vodí) a jde o falešnou hlášku? Případně někde pod autem prodřený kabel?

je to jen spekulace.

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 06 pro 2010, 19:26
od sgy
no... to mohu skoro vyloučit, protože v pandě jsou čistě elektrické posilovače řízení a celá elektrika i se samotným posilovačem je uvnitř :|

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 07 pro 2010, 08:35
od Jan Horák
Tak nám to dělá už cca 1/2 roku, někdy dokonce nejen hláška kontrolkou na palubovce, ale opravdu se posilovač i vypne. Po opětovném nastartování se zase zapne, či se opět zapne sám po nějaké době jízdy. Jezdí s tím žena, ale když jsem s tím jel sám, tak se to objevuje (převážně) po prudkém zatočení nebo při rozjezdech od chodníku na velmi nízké otáčky motoru. Zatím jsem neměl čas se o to více zajímat, ale vzhledem k tomu, že problém se zvětšuje s nižší teplotou, tak zatím pouze odhaduji, že ten posilovač (prý bere při větším vytočení kol cca 70A) už nestačí ukrmit baterka! Ale rád se nechám poučit od zkušenějších, kteří tento problémek už úspěšně vyřešili.

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 08 pro 2010, 20:56
od nicco.ts
Tipujem, ze tam je ten isty posilovac ako v Punte a GP, ktory rad odchadza. Viac poradi https://www.club-fiat.com/memberlist.ph ... ile&u=4070

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 02 led 2011, 22:49
od sgy
chyba odezněla a už se nevrací, musím zaklepat :)

myslím, že to bylo díky slabší baterii... auto stálo asi 10 dní a pak vyjelo do mrazů a rožínala se chyba jen při velkém rejdu

takže pro příště, kdyby vám to zlobilo, tak zkuste zjistit, jestli máte dost šťávy :)

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 03 led 2011, 14:43
od SpiritWolker
Posilovac neni napajany z baterie ale z alternatora, takze baterkou to nemoze byt :D
treba urobit diagnostiku preco sa rozsviecuje cerveny volant aj ked servo nadalej spravne funguje, pokial sa neuroby diagnostika tak mozete hadat chybu do nekonecna

zatial som na Pandach opravu riesil vymenou za druhy posilovac pokial posilovac vibroval alebo vypadaval,
a pokial len svietil volant tak sa to neriesi, iba ak zacne vibrovat a vypadavat tak vymena za druhy,

da sa kupit nove vo fiate za 600-800euro bez dane,

pokial svieti iba volant tak moze byt problem aj v komunikacii CAN zbernice, napriklad informacia o rychlosti auta atd... moze to byt fakt banalitka - ale nechcem vam robit falošne nadeje - moze to byt zaciatok kazenia posilovaca,

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 06 úno 2011, 12:50
od Jan Horák
Tak jsem měl konečně trochu času a mezi Vánocema manželka nejezdila do práce, takže jsem si Pinďu půjčoval. Takže závada s posilovačem vygradovala až po vibrace pod volantem! Následující den jsem s Pinďou ujel 25km a vypnul zapalování na cca 5´, když jsem čekal na kolegu a nechal zapnutý obrysovky. Po těch 5 minutách jsem ho už nenastartoval (bylo cca -15°C). Nepomohlo ani propojení startovacíma kabelama, ale až výměna za novou baterku.
Resumé:
1) baterka klekne bez varování (varováním bude asi jen občasný vypínání a hlášky elektroniky za jízdy, startování i v -15°C bylo do posledního okamžiku OK)
2) od té doby žádná hláška ani porucha, vše OK a to už po dobu cca 1,5 měsíce

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 06 úno 2011, 13:22
od peta.smolik
Jan Horák píše:Tak jsem měl konečně trochu času a mezi Vánocema manželka nejezdila do práce, takže jsem si Pinďu půjčoval. Takže závada s posilovačem vygradovala až po vibrace pod volantem! Následující den jsem s Pinďou ujel 25km a vypnul zapalování na cca 5´, když jsem čekal na kolegu a nechal zapnutý obrysovky. Po těch 5 minutách jsem ho už nenastartoval (bylo cca -15°C). Nepomohlo ani propojení startovacíma kabelama, ale až výměna za novou baterku.
Resumé:
1) baterka klekne bez varování (varováním bude asi jen občasný vypínání a hlášky elektroniky za jízdy, startování i v -15°C bylo do posledního okamžiku OK)
2) od té doby žádná hláška ani porucha, vše OK a to už po dobu cca 1,5 měsíce
Možná by nebylo od věci zkusit tu starou aku jen úplně odpojit a nechat nabít nebo jí preventivně nabíjet vždy před zimou...
Dělám to tak na puntu bez posilovače ale proč sem píšu... Otec má Suzuki Ignis taktéž s elektrickým posilovačem a stalo se mu něco podobnýho zčistajasna mu začala blikat a posléze svítit kontrolka posilovače aku Delphi 5 let stará byla podle měření mírně mrtvá ale zkusil jsem ji odpojit a přes noc nabít... Ráno jsem ji připojil a ejhle kontrolka posilovače už se nehlásila a je to už 9 měsíců posilovač funguje v pohodě dál...

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 13:08
od Jan Horák
No vyhodit baterku bez pokusu o její oživení nabitím si nemůžu dovolit a považoval bych sebe i jiné za blbce, kteří to tak dělají. No a druhá část Vašeho příspěvku potvrzuje co jsem napsal. Tedy léčba hlášek cestou funkční baterky! Jinak řečeno, než se pouštět do diagnostiky, oprav a výměn např. posilovače, tak začít nejdřív zdrojem energie. Výše někdo napsal, že posilovač napájí alternátor a ne baterka. Souhlas jen částečně, protože ten je na přímo spojen právě s baterkou ne pro její dobíjení (to taky při přebytcích), ale právě pro okamžiky větších odběrů, kdy nedokáže sám dodat energii, tak mu ta baterka vypomáhá (všechna světla i s mlhovkama + vyhřívání oken a zrcátek + navíc ještě ten posilovač, zapalovač atd., atd. Alternátor se nikdy nenavrhuje na pokrytí všech odběrů současně! Zkusmeš používati hlavu!

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 13:15
od Fénix
Alternátor pokryje spotřebu všech běžných spotřebičů sám. (běžných) 10kw HIFI soupravu tím nemyslím,nebo elektrické topení. Komu nestačí 1000Watů?? Tou poslední větou jsi to pěkně zazdil :wink: Alternátor,ne že pokryje všechny odběry současně ,ale ještě je pokryje s rezervou.

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 15:52
od sgy
souhlasím s panem Horákem, jednak jsem toto také pozoroval a nedávno také chtěl napsat a jednak je to i logické. mám technická data od alternátorů montovaných do pand. dneska si na to udělám čas a uvidíme, jestli alternátor pokryje veškeré zapnuté spotřebiče.

dává to i z toho pohledu smysl, že posilovač vyhazuje hlášku o chybě při maximálním rejdu = maximální spotřeba ca. 70A tuším. výroba takové síly se koná myslím u alternátoru až ve vyšších otáčkách a ne skoro při volnoběhu, kdy i u mně tento případ nastal.

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 16:01
od Fénix
70A je proud. Spotřeba se měří ve Wh Tento odběr je pouze krátkodobý a nárazový. Z hlediska dobíjení baterie a spotřeb bezvýznamný.Centrální zamykání žere krátkodobě také mnoho ampér . Pokud to tedy berete takhle/tedy v podstatě výkoné špičky/ tak potom je to tak .V mezních situacích dochází i k překonání výkonu alternátoru. Ale jaký to má praktický význam? A 70A je maximum a dohromady. Jsou tam 2 pojistky 10A a 60A

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 16:45
od sgy
omlouvám se, jsem při nemoci, tak mi to moc nemyslí, kdybych zase pletl pojmy s dojmy

Obrázek

Uploaded with ImageShack.us


předpokládejme, že hodnoty výkonu alternátoru budou odpovídající otáčkám motoru uvedené v tabulce a při maximálních otáčkách dosáhne výkonu v mém případě motor 1.1 70A max, což nenastane při nízkých otáčkách


a nastanou 2 situace při parkování nebo manévrování při nízkých rychlostech, kdy je síla posilovače nejvyšší

převeďme si tedy výkon alternátoru na výkon ve wattech. to je 630W a 980W při plném výkonu

sečteme reálnou elektrickou spotřebu, kdy nám vyskočí chyba s posilovačem


máme zapnutá světla a topení na první či druhou rychlost, venku je -10°C, kdy jsou nároky na dobíjení baterky vyšší a při parkování brzdíme mírně, takže svítí brzdová světla

přední světla 55Wx2 + 5WX2, zadní 5Wx2 + 21Wx2 (brzdy), spz 2x5W, třetí brzdové 5Wx5, vnitřní elektronika (tacháč, pabubní podsvícení, zbytek eletroniky (ABS, airbagy dejme 20-30W, topení při prvních 2 rychlostech ca. odhad 10-20W.


tohle vše máme ca. průměr 220W bez posilovače

cituji přímo ze servisního manuálu výrobce článek o spotřebě posilovačeů

"

Fungování
Odběr proudu motoru je od 1 A do 75 A; stav maximálního odběru nastává tehdy, když je skříň řízení na konci dráhy na dorazu a je pokračováno v zatáčení (řízení)

Motor byl vyvinut pro dodávání točivého momentu v závislosti na potřebě, anebo jinak, byl vyvinut pro pomoc uživateli podle požadované námahy vynakládané na volantu,

V případě, že se kola pohybují po ledě, anebo po asfaltu, převádí se na řízení různý odpor. Motorek následně dodává točivý moment v závislosti na potřebném točivém momentu - dodává potřebný točivý moment. "

Odběr proudu motoru je od 1 A do 75 A; stav maximálního odběru nastává tehdy, když je skříň řízení na konci dráhy na dorazu a je pokračováno v zatáčení (řízení)

Motor byl vyvinut pro dodávání točivého momentu v závislosti na potřebě, anebo jinak, byl vyvinut pro pomoc uživateli podle požadované námahy vynakládané na volantu,

V případě, že se kola pohybují po ledě, anebo po asfaltu, převádí se na řízení různý odpor. Motorek následně dodává točivý moment v závislosti na potřebném točivém momentu - dodává potřebný točivý moment.



zde máme při parkování, jak většina z nás někdy volant drží a plyn pouze pošťuchují, tak při fungování

takže pokud jsou hodnoty správné, dostáváme se při 14V při maximální rejdu a jeho udržování ke spotřebě celých 1050W!!!

i kdyby to byla jen polovina a nebyl by aktivní režim CITY, již jsme dávno za hranicí rezervy alternátoru a to pomíjime ještě dobíjení baterie, které mi je neznámé, jak probíhá a při jakých proudech


pokud se někde mýlím nebo píšu nesmysly.. moc rád se dovím nové věco. v tomto jsem naprosto laik

Re: Posilovač řízení - hlásí chybu, i když zatím jede

Napsal: 12 úno 2011, 21:33
od Jan Horák
Tak děkuji za ulehčení práce se sčítáním, a kdyby to "bájnému ptákovi" nestačilo, tak nechť si přičte v zimě normální ofuk na přední sklo min 2x takový (čtyřka), rozmrazování zadního okna (případně i zrcátek) a stěrače. Toť k dimenzování alternátoru obecně (Panda 1,1 a 1,2 ho má nominálně na 70W). No a to nabíjení funguje vždy, když je nějakej přebytek. Celá soustava je elektrickej obvod s dvěma, vzájemně se doplňujícíma zdrojema a mnoha spotřebičema - howg!