T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Moderátor: peta.smolik

jodis
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: 01 zář 2018, 21:22

T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od jodis »

Ahojte, Bravo mám dva roky, má poctivých 98000km. a momentálně řeším velký úbytek mot. oleje, cca. 0,7l. na 100km. Potíž je vtom, že nevím kudy se ztrácí, motor je suchý, do vody to nejde a podle smradu a kouře z výfuku do válců taky ne, z vymontovaného intercoleru něco vyteklo, ale málo. Zdá se mi, že středová oska turba má velkou vůli (nevíte kolik by zhruba měla být?) To turbo bych měnil i tak, před 5000km. bylo dole a litinová (výfuková) část je hodně popraskaná a v autě už to podfukování bylo hodně slyšet. Svody jsem nechal svařit člověkem co tomu rozumí a stejně zase zespodu vidím, že opět ruply (foto turba a svodů později po demontáži přidám). Shrnuto: Turbo i svody budu měnit, ale ten olej mi vrtá hlavou, nenapadá Vás něco? Díky.
Reklama
 

metamor
Fiaťák
Příspěvky: 122
Registrován: 15 kvě 2015, 22:12

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od metamor »

ked vymenis turbo a das nove zvody predpokladam ze chces davat tie pre euro 5 co su uz po update tak klesne podla toho co vravis ze ma volu turbo... potom ostali uz len gufera na ventiloch a kruzky ale tie pri 98k maju byt akurat po zabehu
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Mě přijde divné, ne nemožné, že by turbo bylo po 100tisicich v takovém stavu. Jinak vyndej a vyfoť svíčky, ty nám poví víc.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
turbom
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 481
Registrován: 24 dub 2008, 22:19
Bydliště: Havl. Brod. a okoli

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od turbom »

Podívej se na spodek auta. Mě unikal olej kolem vany. Spotřeba přes 0.5l na 1000km. Teď jsem na 0.3l/1000km. Mám ale najeto 250 000km :) , turbo nové.
Takže teď už jedině gufera nebo kroužky. Ví někdo, co to obnáší a cena?

Díky.
2008- Fiat Bravo 1.4 T-jet 110kw Emotion +LPG Stag Q-BOX. 2008 Fiat Linea-1.4 T-jet 88kw
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Kroužky cca litr na válec, sada včetně pístů 13litru, šály 500,- , gufera cca 200,- a práce. Materiál na rozborku motoru dva litry.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od little_boy »

krouzky jsem daval novy ve 270kkm s tim ze to zralo olej pod rysku za 10kkm. Ze zacatku zadna zmena a ted si to sedlo a za 10kkm olej sleze k dolni rysce. Takze zadny zazrak, ani nevim jestli si sedli krouzky nebo jen gufera na ventilech (menil jsem hlavu a dal jsem do ni stare ventily). taky netusim kudy to mizi, do najezdu 200kkm to nic nebralo. z oleje v sani se moc poznat neda, turbo vzdy nejaky pusti a je tam pruvan ktery to ,cisti,. takhle spaleny olej neni videt na vyfuku, protoze se prozene motorem az kdyz se mu zalozi.
cena sedi s tim co rikal martin
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Když vynechám úniky oleje mimo motor, tak se olej spotřebovává čtyřmi způsoby: přes turbo, gufera ventilů, separátor oleje, pístní kroužky. Jako rozumnou spotřebu považuji 0,2l/100km, ve chvíli, kdy se zdvojnásobí, tak už bych se tomu začal věnovat. Mě teda přišlo , že rozdíl mezi min a max je cca 0,6litru u t-jetu.

1/ Když uložení turbíny dosáhne jisté hranice , tak začne docházet k únikům jak do studené tak do teplé části.

2/ Ani přes ztvrdlá gufera není spotřeba nijak enormní, to spíš, když dojde k roztržení samotného gufera a kroužek jenž se vytvoří z odděleného břitu pomáhá podávat do vodítka olej.

3/ Přes separátor se dostávají olejové páry , které pohání spaliny jenž se dostanou přes kroužky. Říkávalo se tomu, že motor víc dýchá a je za to zodpovědná větší radiální vůle kroužků (v zámku) nebo opotřebované válce.

4/ Přes pístní kroužky rovnou do spalovacího prostoru. Tady mohou nastat dvě možnosti, jednak se může přicpat stírací kroužek a ten potom nestíhá odvádět stíraný olej. Déle provozovaný motor s touto závadou vede k zapečení pístních kroužků. Tímto neduhem trpěly koncernové 1.8 TSI. Další , běžnější variantou jsou opotřebené pístní kroužky a zvětšení axiální vůle v drážce pístu. Následným pohybem dochází k pumpování stíraného oleje do spalovacího prostoru. Axiální vůle se dále zvětšuje a může vést až k destrukci pístu a to jeho přetržení v místě drážky pístu.

Jeden konkrétní případ na t-jetu. Kolega měl najeto cca 210tisíc, když zjistil, že mu třetí válec bere olej. Odhodlal se k překroužkování, ale už se neobtěžoval s přeměřením axiálních vůli, což vedlo k tomu, že si to po 10 tisících zopakoval. Po demontáži se zjistilo, že dva písty splňovali ještě montážní vůle, jeden byl už mimo toleranci a ten ze třetího válce to už vzdal. Jaké vůle byly s původními kroužky se neví, jelikož už byly dávno někde na recyklaci. Sehnal zánovní sadu z motoru, který měl údajně do 100tisíc najetých kilometrů. S původními kroužky byly montážní vůle na hraně, dal teda nové a bylo to v pořádku. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že někdy písty zvládnou i troje kroužky za svojí životnost. Vždy ale záleží na konkrétním typu motoru, konstrukci pístů a samotných kroužků. U t-jetu, po najetí 200tisíc je to tak 50/50. Někde bude stačit překroužkovat někde to bude lepší i s písty, záleží jak a kdo s tím jezdil, jak se měnil olej a jaké palivo to dostávalo.

Tady pár fotek z daného motoru.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od little_boy »

me to prijde jako normalne ruplej pist :) Moc tuningu / chuda smes, krouzek se prehral, dosla vule a rozlomil ho...
Olej pres turbo do vyfuku me sel na skodovce, na spotrebe oleje to moc poznat nebylo, ale za autem nebylo videt.... takhle strasidelna spotreba by mela byt nekde videt, svicky, endoskop, louze pod autem...
jodis
Začátečník
Příspěvky: 5
Registrován: 01 zář 2018, 21:22

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od jodis »

Dneska jsem něco málo pokročil v rozborce. Svíčky šedé nezaolejované, takže normální stav, ale vrtulka vyfukové části turba má podle mě abnormální vůli, vpodstatě má rozptyl od stěny ke stěně, nevím jaká vůle je normální (neví někdo?). Ještě k té spotřebě, já jsem najel doteď 20000km., výměnu oleje jsem dělal po 10tis., bez dolévání od výměny po výměnu a jak už jsem psal, teď zničeho nic ztráta cca. 0,7l. na 100km., takové množství by se za výfukem poznalo. Co separátor?
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Normálně píst nerupne, roztrhne ho až volnější pístní kroužek, který v drážce tancuje. Tady se na tom zcela jistě podepsalo i detonační hoření, které vyvolávalo větší množství karbonu ve spalovacím prostoru (nelze vyloučit). Přetlak byl nastaven na 1,3 a dále k 1baru, ale problém se spotřebou oleje třetího válce se už projevoval před úpravou tlaků. Chudou směs dorovná lambda, tam bych problém nehledal. Hliník se roztahuje rychleji než ocel, tudíž kroužek ho neroztrhl tím, že by nabyl na velikosti. Třeba marea 1.6 má montážní vůli 0-0,05mm u prvního kroužku. Ale jak jsem psal, zánovní sada měla písty OK a při tom původní kroužky už byly sklepané/ošoupané prostě unavené.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od little_boy »

odkud myslis ze to znam? :( najdi pet rozdilu....
Chudou smes jsem tam mel, jen jsem necekal, ze to udela takovy problem s tim ze jeste jeden test a jdu obednat vykonejsi cerpadlo... na lambde (celkove) to bylo furt bohate Je to bezny fail pri chude smesi. Nejde o to jak se roztahuje hlinik, jde o to, ze kdyz krouzku dojde vule, tak se nema kam roztahnout a rozlomi pist.
Edit: to martin, mam pocit, ze se nebavime o stejne vuly - jde o mezeru na krouzku, ne vule mezi pistem a krouzkem. Kdyz se tuni motor nahoru, tak se vule na krouzku obecne zvetsuje, aby se mohl vic roztahovat / ohrat.

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Myslíš vůli v zámku kroužku, když vezmu kolik je montážní vůle u nového a jaká je u jetého, tak tam nepředpokládám, že by se konce kroužků dotkly. Hlavně by se to začalo přidírat na válci. Už jsem několik přetržených pístů měl v ruce jeden byl dokonce ze Škody 100 a byl přetržený u třetího kroužku, tehdá tam byly čtyři. Fiatí písty se netrhaly, jelikož měly rovné dno nebo vypuklé a v úrovni kroužků byla tepelná vložka, tady v tom případě je dno vybrané a stěna je zeslabená. Osobně si myslím, že zvětšená axiální vůle vedla k pumpování oleje do spalovacího prostoru a větší množství karbonu k detonačnímu hoření, to způsobilo větší namáhání pístu. A to spíše tlakovými vlnami než samotným teplem. Jak koukám na ten tvůj píst, tak by mě docela zajímalo kam ten kus zmizel, že to nenakopalo píst ani hlavu. Podle čistoty spalovacích prostorů bych to spíš viděl na to, že tam šla voda.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od little_boy »

vidis jaky mas spatny odhad :) Pribeh motoru je atmosfera + kompresor + E85 => prestala stihat palivova pumpa a tohle byly posledni pisty na palivove liste. Podle diagnostiky napeti na lambde lehce klesalo (normalne spis roste jak je to bohate) a tlak na palivove liste padal dolu. Ten co rupnul byl posledni pist, jak to bylo chude, tak to komplet vypalilo vsechen uhlik, svicka na poslednim pistu byla sklovita. Ten kus pistu jsem nenasel, trochu otupkovana hlada, ale zjevne se to rozmlatilo a vyplivnul to do vyfuku a tam to asi schorelo. Po tom co to prasknulo to jeste najezdilo 1000km, takze se to pak 'zaspinilo' od oleje. Znova opakuju, takhle praskly pist je bezna porucha v pripade vysokych teplot a male vule na krouzku - ten krouzek se tam hryzne a hlinik povoli.
Je to pry bezne kdyz se na atmosferu dava preplnovani, krouzky se brousi a vule se jim zvetsujou.
Detonacni horeni by nemel byt problem, ECU by ho mela poznat a sundat predstih.... jedine ze by to podelal tuner. 170 koni v takhle malem motoru je velka tepelna zatez, origo mapy jsou brutalne bohata smes, AFR jde pod 10:1.

edit: tady jeste fotka pistu, bez uhliku byl jen ten posledni, ten vpravo mel normlani smes, na tom prostrednim bylo poznat ze to je chudsi - ventily + svicka a ten podledni to oddnes...
Obrázek
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od martin72 »

Správný odhad můžeš mít až když to máš v ruce a znáš všechny detaily provozu. Příčin vedoucích k prasklým pístům může být více v tom se s tebou nepřu. To že to jezdilo na E85 nepoznáš z fotek, primárně předpokládám, že to jezdí na benzín. To mělo tovární úpravu na E85 nebo to mělo nějakou dodatečnou úpravu? Když se vylomí takový kus pístu, tak spalovací prostor vypadá hodně jinak, docela by mě zajímalo, co se tam dělo. Je samozřejmé, že vůle v zámku se volí dle předpokládaného tepelného zatížení. U toho pístu z t-jetu jsi mezi nový pístní kroužek a píst (axiální vůle) v nejužším místě vložil 0,2mm planžetu bez problémů. Na detonační hoření způsobené zakarbonovaným spalovacím prostorem ti snížení předstihu moc nepomůže, tam pomůže leda odlehčení motoru. Rychlost detonačního hoření je přes 1500ms, normální hoření je při tom 30ms. Asi bych se vrátil k tématu co tu tíží kolegu, pokud jsou svíčky stejné a nejsou černé jako bota, tak bych to viděl spíš na to vychrochtané turbo.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: T-Jet Sport, 110kw. - kam se ztrácí olej?

Příspěvek od little_boy »

e85 jsem zminil, protoze potrebuje o 40% vic paliva, sam o sobe nedokaze lamat pisty. nedelo se tam nic dramatickeho - akcelerace pod plnym az k omezovaci, pak deakcelerace k volnobehu s ten uz byl jen na 5 valcu :) zadne rany ani jine zvuky... jak rikam ucebnicova ukazka co dela chuda smes.
kolegovi se moc radit neda, takova spotreba oleje nemuze byt krz krouzky ani ventily, jsem ji dokazal jednou kdyz me vyletela merka oleje, ale to byly od oleje i paty dvere, tezko si nevsimnout...
Odpovědět

Zpět na „Bravo 2“