Neudrží volnoběh

Vše o benzínovém motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady, topení a chazení

Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman

Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Klapka není nikdy uplně zavřená, je tam malá škvíra, nastavuje se šroubem.
Volnoběžný ventil by se měl zavřít uplně po zahřátí.
Když je za studena otevřen, vstřikuje se ještě více paliva.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Reklama
 

Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Podle tohoto i jiných zdrojů by měl volnoběžný ventil regulovat volnoběžné otáčky + další funkce:
http://www.fordfans.cz/efi/efi.php?p=iab" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
rossi
Znalec
Příspěvky: 802
Registrován: 10 zář 2008, 16:07
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od rossi »

ano proto se mu říká volnoběžný vent.
při voln.běhu je klapka uplně zavřená.
vzduch jde tím malým kanálkem, a ten ventil přivíráním /otv. reguluje voln.ot.
Rossi
Fiat Punto 1.6Mk1 90 ELX resuscitován
AUDI A6 3.0 Quatro 2002
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Já, když tím šroubkem uplně zavřu klapku, tak mi chcípne motor, když je teplý. Ještě to vyzkouším. Vím, že mi funguje, protože za studena je otevřený.
Myslel jsem, že volnoběžné otáčky se regulují vstřikem paliva.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
rossi
Znalec
Příspěvky: 802
Registrován: 10 zář 2008, 16:07
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od rossi »

je to sice na Punto ale princip je stejný
http://www.punto.mysteria.cz/puntoMk1/regula.htm
Rossi
Fiat Punto 1.6Mk1 90 ELX resuscitován
AUDI A6 3.0 Quatro 2002
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Nechci to zakřiknout, ale zdá se, že je problém vyřešen.

Udělal jsem dvě věci: jednak jsem prostříkl kontakty konektoru u volnoběžného ventilu a druhak - což si myslím, že je podstatné :idea: - jsem provedl nastavení ventilu podle jednoho návodu, který jsem našel (nevím už, na kterým fóru).

Postup je takový, že se odpojí baterka (asi se má i třeba prošlápnout brzda nebo něco, aby se vybil zbytkový proud - já ji měl venku několik dní, protože jsem ji dobíjel), klíček zapalování se otočí do první polohy a připojí se baterka. V krokovým motorku to zacvaká, jak si to jednotka asi nějak osahá - nastaví. Celý postup se má prý několikrát zopakovat. Dělat by se to mělo, když se ventil vyčistí a vrátí poté zpět. To jsem sice nedělal, ale když mechanici pátrali na jaře po jiným problému, zkoušeli zaměňovat klapky i ŘJ, takže se nastavení možná rozhodilo.

Uvidím, ale vypadá to nadějně. Dneska jsem najezdil asi 40km a všiml jsem si, že v situacích, kdy auto mívalo tendenci chípat, tak otáčky zase měly jakoby náběh na rozkolísání, ale krásně se srovnaly. I normální volnoběh mi teď přijde hladší (může to být jen placebo, ale...).

A ještě jeden dotaz, pokud někdo ví. Kdybych chtěl krokový motorek přece jen vyčistit, nevíte, jak se tělesa klapky vydělává? Na rozdíl od jiných tam není na šrouby, měl by to být tento: https://www.pietro-eshop.cz/katalog/cz/ ... 6#57407523" onclick="window.open(this.href);return false;

Vypadá to, jako by tam byl jen fest zasunutý, nechtěl bych ho nějak poškodit, tak by mě zajímal správný postup. :?:

Každopádně díky všem za pomoc!
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Hmmm, tak edit:

Lepší to celkem očividně je, ale úplně v pohodě teda ne: včera jednou chcíp po natankování do plné a párkrát jsem zase musel prošlápnout plyn, když se otáčky rozkolísaly a vypadalo to, že je neudrží. Musím se pokusit ten krokovej motorek vyndat a vyčistit, jestli to půjde...

Ach jo :(
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

To by mohl být ještě ten ventil na odsávání palivových par z nádrže, je pod klapkou, vede k němu modrá trubka, zkus, jestli je v klidu zavřený, jestli těsní.
Možná si i srkl trochu benzinu.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Teď auto docela dlouho sekalo latinu a včera začalo znovu zlobit. Zkusil jsem udělat pokus s odpojením konektoru (elektřiny) volnoběžného ventilu a motor se choval jakoby nic a pořád držel volnoběh. Správně by měl chcípnout. To by mohlo ukazovat na to, že ventil není ok. Rád bych ho zkusil vyjmout, vyčistit, případně vyměnit, ale nevím úplně jak a mám strach, abych něco nepoškodil. Asi by bylo ideální vytáhnout celou klapku, ale sbírám na to odvahu, i když to není žádná věda...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Když jsi vytáhl konektor, motorek ventilu akorát zůstal v poloze v jaké byl, takže nemusí být vadný, akorát se přestane hýbat a regulovat.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

No, to zní logicky, ale na tom forďáckým fóru psali následující:


"Zkouška volnoběžného ventilu:
Velmi snadná záležitost. Nastartuje motor a dosáhněte pracovní teploty. Otáčky nechte zcela v režii volnoběžnému ventilu, nedotýkejte se tedy plynového pedálu ani škrticí klapky. Otevřete kryt motoru a odpojte elektrické napájení ventilu. Pokud se otáčky motoru propadnou nebo pokud motor zhasne, ventil je v pořádku a není třeba jej opravovat. Pokud ke změnám otáček nedojde, bude vhodné ventil odmontovat a prohlédnout. Podmínkou úspěšnosti tohoto testu je těsnost všech hadic podtlakového odvětrávání klikové skříně. Jejich neprůchodnost, nebo naopak jejich protržení znemožní test správně vyhodnotit.
Může nastat i situace, kdy ventil je vadný a přesto testem projde úspěšně, případně test může být negativní a ventil dokonale funkční. Plunžr a pružina se mohou zanést nečistotami a olejem, čímž se sníží průtok vzduchu a podstatně omezí i funkce ventilu. IAB odmontujte a vyčistěte. Ze zkušeností ale vyplývá, že u čištěného ventilu se závada za čas opakuje, protože nejde dokonale vyčistit a je lepší volnoběžný ventil vyměnit."


Představuji si to bylo tak, že ventil při zahrátém motoru by měl být na volnoběh otevřený, aby pouštěl potřebné množství vzduchu. V otevřené poloze ho drží elektromagnet, který - když odpojím konektor - přestane fungovat a ventil se vrátí do pohohy zavřeno. To by způsobilo udušení motoru.

Ale možná to funguje úplně jinak - jen hádám...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Myslím, že tam nebude elektromagnet, ale motorek, aby mohl plynule regulovat přívod vzduchu při zavřené klapce a to vím že se plynule otevírá a zavíra. Taky už jsem si ověřil, že klapka má být zcela zavřená a taky tam nesmí jít nikde falešný vzduch (za klapkou), aby mohl ventil správně fungovat.

Asi bych stejně doporučil klapku vyndat a celé to vyčistit a prostříkat čističem, vyndat pro to, aby bordel netekl do motoru, výborný je čistící sprej na brzdy (je čistý).

Taky už jsem tu psal, že když je motor studený a zahřívá se, volnoběžný ventil se pomalu přivírá, je to cítit prstem a sluchem.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Že se bude přívod vzduchu otevírat/zavírat postupně by mi přišlo logické, jenže kdesi jsem se zase dočetl, že má pouze dvě polohy (zasunuto/vysunuto). Možná to má každej motor trochu jinak...? Ale to není zase tak důležitý.

Musím sebrat odvahu na tu škrtící klapku; mám strach, abych někde něco nezalomil, neztratil a vrátil posléze na správné místo...

Mám zakoupený přímo čistič na klapky (http://www.eshop-rychle.cz/bezo/eshop/2 ... 5111-400ml" onclick="window.open(this.href);return false;), což by mělo být ok.


Hlavně bych chtěl nejdřív zkusit vytáhnout jen ten motorek, ale bohužel tam není na žádných šroubech, ale asi jen na fest nasunutý, tak z toho vytahování mám trochu respekt...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

To asi nepůjde.
Pokud je vadný, tak se mění celá klapka.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

To si nemyslím, tady ho normálně prodávají: https://www.pietro-eshop.cz/katalog/cz/ ... rea-ib0200" onclick="window.open(this.href);return false;
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Odpovědět

Zpět na „Multipla | Motor - benzín“