Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Moderátor: peta.smolik

tomass
Fiaťák
Příspěvky: 150
Registrován: 04 dub 2013, 17:21

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od tomass »

Velmi jsem uvažoval, že si udělám přípravek na měření geometrie, nebo alespoň pro kontrolu. Principielně vím, co to obnáší. Před 2 týdny jsem měnil rameno. Před výměnou jsem si přesně změřil aspoň vnitřní rozteč ráfků v přední části pod výfukem starým teleskopickým stativem (tyčka v trubce s aretačním šroubem). Jinde se vnitřní rozteč změřit nedá a na vnější měření nejsem připraven. Po výměně jsem naměřil větší vzdálenost o 1 mm. Pokud bych měl sbíhavost na 0, podle toho jak se auto chovalo, byla by tam rozbíhavost asi 2 mm, protože jsem měřil "na 37 minutách hodinového ciferníku".
Byly slyšet za jízdy pneumatiky, při pomalé rychlosti a při velkém zatočení na asfaltu si hvízdly a volat byl neochotný měnit směr. Předpokládal jsem, že je tam rozbíhavost a neměl to jak dál prověřit. Nakonec jsem měl přesný opak, velkou sbíhavost, celkově asi 24 minut, kterou mi nastavili nově na celkovou nevím teď z hlavy jestli na 8, nebo 16 minut. Rozdíl v chování auta diametrálně odlišný ! Zkoušel jsem pod plynem říznout zatáčku a je to jiný auto, nehvízdne ani náznakem.

Vím, že se s pravítkama geometrie nastavovala. Neumím si ovšem představit, jak dneska i třeba v garáži s betonovou podlahou nastavím geometrii s přesností na 1/8 úhlového stupně. Když u rozdílu výšky podlahy budu v milimetrech a ani ustavení do roviny neudělám. Uvažoval jsem také o svařené kostře, kterou dám pod přední nápravu a vně budou stavěcí šrouby. I ta kostra, pokud nebude extrémně mohutná se zkroutí pouhým nájezdem auta a zase jsem na přesnosti milimetrů i když potřebuju větší přesnost. Měřit to na podlaze na ne absolutně rovné podlaze není také přesné. Hodně dlouho jsem googlil a nenašel ani náznak toho, že by se někdo zabýval nějakým přípravkem na měření geometrie. Už když koupím jackel z oceli, nebo lehký z hliníku, nebude ideálně rovný a bude se prohýbat. Na přesnost geometrie bude mít s pravítky v nejlepším případě o řád menší přesnost, než je potřeba. Dřív to pravítky stačilo, dnes myslím, že už opravdu ne.
Reklama
 

Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Čteš ty příspěvky???
Auto na rovným, volant rovně, zahoupeš autem, potlačíš dopředu - dozadu aby se odstranilo napružení silentbloků, pneumatik atd.
Laserovou vodováhou dáš na přesný jekl (dlouhý jako průměr ráfku), přiložíš na ráfek předního kola, laserem vyneseš kolmici na osu kola směrem dozadu, dáš vodorovnou lať napříč za auto ve výšce středu kol, podle laseru na lati uděláš čárku, + změříš si odstup laseru od náboje zadního kola. S latí nehýbeš a to samý uděláš na druhý straně. Pak přendáš lať před auto a laser vynášíš dopředu, zase čárku L kolo a pak čárku od P kola. Pokud je vzdálenost na lati stejná tak je sbíhavost nula. Odstup paprsku od zadního kola by měla být na obou stranách stejná. Přesný to je srovnatelně s profi laserovou mašinou v servisu.
Někdy je zadní náprava/ kolo křivě, pokud nejde seřizovat tak je třeba korigovat, tj. budeš řešit odstup nebude na obou stranách stejný, upravíš tak aby při jízdě rovně s volantem rovně auto jelo rovně.
Popis vypadá složitě, ale je to jednoduchý, nakresli si to na papír..

Pokud vzdálenost stejná není a chceš znát úhel, tak to jde spočítat - rozdíl vzdáleností a vzdálenost přední a zadní latě, sin cos tg podle toho jaký vzorec použiješ - pravoúhlý trojúhelník má rozměry a spočítáš úhel..
tomass
Fiaťák
Příspěvky: 150
Registrován: 04 dub 2013, 17:21

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od tomass »

Příspěvky čtu, někdy i víckrát. Opravdu.

Princip je mi jasný. Znám to ovšem jinak. Auto se má posunout na druhé měření tak, aby se otočila kola o 180 stupňů.
Eliminuje se tím házivost ráfku a měření je tak přesnější.

Celé měření naráží na přesnost-rovinu podlahy garáže a to i v případě, že se provede jen jedno měření a auto se nebude posouvat.. (Představ si kolik dá někdy práce dát skříň nebo ledničku do vodováhy.)
Která garáž má tak rovnou podlahu, aby se dalo měření s potřebnou přesností provést ? No vlastně žádná. Rovinnost podlahy je v lepším případě 1cm na délce rozvoru. Nejlepší roviny budou někde v garážích hypermarketu i když i tam bývají vidět nerovnosti. Ovšem je potřeba měřit na milimetry.....

Musel být ještě další způsob před laserovým paprskem jenom s pravitky a metrem. V každém případě je potřeba mít nějaké seřiditelné podpěry na lať. Znám to jen trochu teoreticky.

Další problém nastane při pokusu o korekci na rovné silnici. Jednak nejsou silnice tak rovné, aby se na nich experimentovalo a vždycky mají sklon směrem k příkopu. Teoreticky je to opravdu jednoduché, ale v praxi je to vše jinak.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ano, musel ten způsob existovat. Pamatuju se, jak jsem ještě se starým polákem 125 jezdil do garáží na hlaváku v Praze, dělali to na počkání a laser tenkrát určitě neměli. Pokud člověka nevyhodili s kulovými čepy s vůlí, tak to udělali kvalitně, což se dalo vysledovat nejen na vedení auta, ale i na pneumatikách. I cena byla přijatelná. Jen to dneska mít...
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Dřív se měřila rozteč mezi krajem L a P ráfku na třech a na devíti hodinách, stejná rozteč = sbíhavost nula. Nutné měřit na desetiny milimetru, "vod voka" aby to mělo smysl +- 0,5mm, větší chyba už je špatně. Můžeš si udělat "kalibr" = dostatečně tuhý účko který prostrčíš pod autem, trochu širší přes ráfek a pak měříš šuplerou na 3 a 9 hodinách.
Laserem si to vytáhneš od kola a neměříš desetiny na ráfku ale centimetry na lati. Žádnou absolutní rovinu, stavitelný podpěry pro lať ani potáčet kolama nepotřebuješ. Jestli máš místo ráfku šišku tak je třeba ráfek vyměnit. Tu metodu jsem ověřoval na profi laserový geo a sedělo to jak prdel na hrnec, jak samotná sbíhavost tak vzájemná poloha náprav aby auto nejelo bokem jak krab. Volant rovně v přímým směru je samozřejmost.
Vymyslel jsem to, protože mě už nebavilo reklamovat seřízení v servisu, aby trefili volant rovně napoprvý, to byl skoro zázrak (na víc autech), pak se objevily laserový geo, a to mě už nebavilo dávat za to litr když to umim sám...
tomass
Fiaťák
Příspěvky: 150
Registrován: 04 dub 2013, 17:21

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od tomass »

Tak to jsem tomu špatně rozuměl.

Lať není na stojanech v ose kola, ale leží na zemi před autem ?
Vodováha nesvítí bodově (většina vodováh má bodové svícení), ale musí mít svislou čáru, aby se dalo měřit na 3 a 9 hodinách ?
Jak se dostaneš v garáži k nastavení řídících tyčí ? Podložením všech kol, nebo jáma ?
Měl jsem za to, že rovina podlahy je nesmírně důležitá, protože ramena opisují bod uchycení ramene (po kružnici) a tyče řízení ne, protože nejsou ani v ose kola a s rozdílným zatížením každého kola, zvlášť každého předního kola jinak, bude v jiné poloze a tím se rozdílně změní i sbíhavost oproti stavu na rovině. To je hrozná věta. Dá se pochopit, co jsem myslel ?

Pak mě už napadá jediná inovace, dvě laserové vodováhy (jedna vlevo, druhá vpravo), přidrátovat na těch jeklech k přednímu ráfku a už nevylejzat z pod auta na přikládání vodováhy k ráfku při každém pootočení matkou, dokud to nebude nastavený a neuvidím lasery na ryskách latě vpředu a vzadu (dvě latě). Ideálně, aby vodováha svítila oběma směry a bylo současně vidět na přední i zadní lať. Na zadních kolech budou taky jekly a ryska přímo na tom jeklu ke kontrole roviny mezi předním a zadním kolem na každé straně. :D
Rozchody jsem našel P / Z u Seicenta troje. 1270 / 1277 mm, 1272 / 1277 mm a 1290 /1295 mm podle roku výroby.
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Lať ve výšce osy kol, ale stačí přibližně, stavim jí na špalek asi 30 cm vysokej :mrgreen:
To vymejšlíš zbytečně složitý.. Čárka nebo bod, to je jedno, používám kříž namířim na lať a podle svislý udělám čárku.. Nejlíp se to dělá na jámě. A po každým štelování popojet kousek dopředu - dozadu pro vyrovnání napružení pneu.
Rozchody nepotřebuješ, jen se porovnává míra na třech a šesti hodinách aby byla stejná, příp. odchylka podle požadovanýho úhlu..
Chtělo by to ukázat, popis je moc složitej a nevim jestli bych to podle toho mýho pochopil já sám :mrgreen:
tomass
Fiaťák
Příspěvky: 150
Registrován: 04 dub 2013, 17:21

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od tomass »

Vymejšlím složitý, aby po přípravě byla práce příjemná a šla od ruky. Měl jsem za to, že je potřeba aspoň porovnat a změřit rozchody předních a zadních kol, jestli se něco nehnulo a auto nejelo jako krab. Přesně jak jsi už psal.

Teď už začínám chápat, že vyrábět kalibr na přední kola je zbytečně složitý. A to už jsem měl v hlavě méně robustní verzi, která by se zavěsila zhora třeba za tlumiče, neho hranu, kde je šroubovaný přední blatník.
Každopádně se mi Tvůj nápad moc líbí. Bylo by fajn, kdybys dal nějaký fotky, nebo kraťoučký video až budeš měřit.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Téma už je sice úplně jinde, ale když nad tím taky přemýšlím, asi by nebylo od věci vymyslet uchycení přímo na kolové šrouby, aby se eliminovaly nerovnosti ráfku, Něco jako uchycení řetězů Sport Spider...
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ad tomass; ad vladka1: ohledně toho měření souběhu laserem mám ještě jeden zlepšovák. Tenhle laser svítí na obě strany, takže se to změří jedním krokem. Po otočení se tak jenom kontroluje disk. Viz příloha obrázek.
OBOUSTRANNÝ_LASER.jpg
OBOUSTRANNÝ_LASER.jpg (75.12 KiB) Zobrazeno 3612 x
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Jo, to je jednodušší. Cvakneš magnetem na jekl a svítí na obě strany.
Je třeba ověřit jeho přesnost - na tom jeklu ho otočíš vzhůru nohama a musí svítit stejně. Pokud na tak bereš střed. Stejně jako se otáčí vodováha, jednou bublinka nalevo otočená napravo = vodorovný to je s bublinou na stranu v polovině vzdálenosti levá - pravá, když je bublina na středu tak to vodorovný neni.
Jekl na ráfku přidrží pomocník, nebo o něj opřu šikmej klacek a drží to samo.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Tohle má magnety na všech stranách, ještě by to chtělo vymyslet přicvaknutí toho jeklu, ale s tím šikmým klackem to taky není od věci :P
Odpovědět

Zpět na „Uno“