Neudrží volnoběh

Vše o benzínovém motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady, topení a chazení

Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman

Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

No vidíš to, je tam krokový motorek, ne obyčejný ventil.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Reklama
 

Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

jj
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Pokud má 4 dráty, je to 2 fázový krokový motorek, má v sobě 2 cívky.
https://www.google.cz/search?q=dvouf%C3 ... zZKiIi1mVM" onclick="window.open(this.href);return false;:

https://www.google.cz/search?biw=1190&b ... V2JhdiktUM" onclick="window.open(this.href);return false;:

Stejné krokové motorky jsou třeba v tiskárně, nebo miniaturní v CD mechanice atd...
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Jak se ochladilo, tak jsem vypozoroval, že se mi auto nechce ani po delší jízdě zahřát. Maximálně 65°C a víc za jízdy ani ťuk. Nechám tedy vyměnit termostat a uvidím, jestli jeho nefunkčnost nemohla mít na svědomí i problémy s volnoběhem. Sice si teď úplně nedokážu představit tu souvislost, ale uvidíme... :cry:
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Spíš čidlo by na to mělo vliv.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Díval ses v diagnostice na teplotu? Když vyměníš termostat, tak uvidíš, jestli bude nějaký rozdíl.
Kdyby bylo vadné čidlo, motor by si myslel jinou teplotu, než je skutečná a dávkoval by jinak palivo, což by mělo vliv na volnoběh.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Čidlo teploty (na termostatu) je nový, vyměněný na jaře v rámci akce "udělalijsmeblběrozvodyateďnevímepročtojedeblbě" :)

Že se auto nezahřívá, jak by mělo, jsem si všiml až teď, když se ochladilo. Ukazatel na palubce zůstává na jedné čárce (na mlokovi je digitální). Tak jsem tam píchnul tu svoji bluetooth diagnostiku a na mobilu sledoval vývoj teploty během jízdy. Voda se normálně zahřívá, ale na 65°C se zastaví a ani o chlup víc. Když se zastavím a nechám běžet na volnoběh, začne teplota stoupat až skoro k devadesátce, ale to je - laicky předpokládám - daný tím, že vodní pumpa jede pomaleji a chladič není ochlazován proudícím vzduchem.

Ještě vyzkouším takový ten domácí test termostatu - nastartovat studenej motor, chytnout hadici vedoucí do topení a zkoušet, jestli se zahřívá stejně jako ty vedoucí do chladiče. Když jsem měl kdysi Tempru, tak tam byl taky v háji termostat, taky mi to dělalo nějakou neplechu při jízdě (už si nevzpomínám co přesně) a tento test fungoval.
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Jo, to bude termostat.
Nad 90 se ti zapne fortuna, že?
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Vitaml píše:To by mohl být ještě ten ventil na odsávání palivových par z nádrže, je pod klapkou, vede k němu modrá trubka, zkus, jestli je v klidu zavřený, jestli těsní.
Možná si i srkl trochu benzinu.
Je v pořádku, že v tom ventilu začne po nějaké době cvakat? Konkrétně když jsem teď zkoušel motor na volnoběh zahřát, abych osahal hadice od termostatu, jak se zahřívají, tak po jakžtak zahřátí motoru začalo v tom ventilu nepřetržitě cvakat...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Stále se nemůžu zbavit problému s volnoběhem. Stává se to nepravidelně, takže se to blbě ukazuje mechanikovi. Nikdy se to nestane u úplně studeného auta.

Včera jsem ale zjistil zajímavou věc. Měl jsem zamrzlé přední sklo, tak jsem pustil motor, zapnul foukání a po nějaké době i klimatizaci. Po zapnutí klimy se zvýší volnoběžné otáčky (to je asi v pořádku), ale když jsem ji pak vypnul (otáčky by měly klesnout zpět na těch +- 800), motor je neudržel a chípnul. Zopakoval jsem to: nastartoval, zapnul klimu, vypnul klimu a zase... otáčky klesly tak nízko, že motor chípl.

Často mi teď taky vyskakuje chyba motoru. Většinou P0130 - tedy něco na první lambdě... ta je ale nová, tak nevím :( Po smazání chyby většinou zase po nějaké desítce kilometrů zase naskočí.

Edit:

Je možné, že by za problémy s volnoběhem mohlo být zodpovědné prasklé těsněné pod hlavou? Mám na tuto závado docela velké podezření...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

1) Zkus nasnímat signál 1 lambdasondy za jízdy diagnostikou. Mohly by to být výpadky v řj motoru.

2) Můžeme změřit tlaky ve válcích, kompresiometr mám, prasklé těsnění se projevuje i jinak,
třeba vodou v oleji (bílá stopa na měrce oleje), bubláním chladící kapaliny, kouř z výfuku, úbytek kapalin.

3) Zkus ještě odpojit ten ventil benzínových par, jestli bude nějaká změna v provozu.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Vitaml píše: 2) Můžeme změřit tlaky ve válcích, kompresiometr mám, prasklé těsnění se projevuje i jinak,
třeba vodou v oleji (bílá stopa na měrce oleje), bubláním chladící kapaliny, kouř z výfuku, úbytek kapalin.
- po výměně termostatu už mám chladivo na rysce MIN
- spoustu bílýho šlemu v pod zátkou na olej (doufal jsem, že je to zimou a spoustou krátkých cest, ale...)
- kapičky vody na olejové měrce
- když přidám plyn, jdou do expanzky bublinky (to by asi taky nemělo)...

Těch příznaků je fakt hodně a přetěsnění hlavy vyjde prý tak na desítku :(

Změřit komprese by nebylo špatný, pokud bys byl ochotný, rád bych Tvé šikovnosti zase využil ;)


S tou lambdou je to divný, blbla i tenkrát, když jsme ji měli napíchlou, ale to bych připisoval pootočené vaččce(?) V posledních pár měsících, co to sleduju mi to házelo i jiný chyby, zkusím sem nahodit screenshoty.
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Pokud máš v oleji vodu a bublinky v expanzce, tak je těsnění určitě načaté, já si ho měnil sám, ale ty máš 16V se složitějším nastavením rozvodů a se špatným přístupem na vše takže to máš horší. Je to častá závada, těsnění časem degraduje, můžu ti ukázat svoje, je na něm vidět, že už taky může začít propouštět.
Kompresi změřit můžeme, ale musím říct, že načaté těsnění, pokud není moc, nemusí kompresi moc ovlivnit a taky by to nemělo mít takovýto vliv na chod motoru.

Ta lambda nám tehdy nešla vůbec, nebyl žádný signál, takže na tu se určitě zaměř, může být problém v kabeláži, nebo v řj., chce to změřit za jízdy, dát si graf a ten si pak ještě než vypneš motor ulož.

Takový by měla mít signál:
Přílohy
Lambda.jpg
Lambda.jpg (112.83 KiB) Zobrazeno 6676 x
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Ad lambda) Může hrát roli použitá značka, občas se někde píšou takový ty rady typu, že to musí být originál...?

Ten graf zkusím načíst, mám na to jen aplikaci na telefonu, ale umí to.
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

1) Stáhni si multiecuscan a použij noťas,
2) Zkoušel jsem už několik lambd i z Ebaye, a všechny fungovaly.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Odpovědět

Zpět na „Multipla | Motor - benzín“