Stránka 1 z 1

Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 09 bře 2013, 23:53
od petr kapsia
Ahoj,

chtěl bych si vyměnit baterku v Multiple - můžu bez obav starou odpojit a šupnout tam novou? Mám strach, zda odpojením baterky Multiple nezpůsobím nějakou újmu.

Taky jsem koukal, že obchody nabízejí pro Multiplu baterky s různými kapacitami - s jakou kapacitou se se Multiply vyráblěy? Co doporučujete?

Předem díky :)

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 10 bře 2013, 07:55
od mustang2
Já jsem koupil energizer 60Ah za 1700
odpojením jí neublížíš
hlavně nekupuj levné noname typy dáš za ně 1300 a za rok jdou do kytek

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 10 bře 2013, 08:04
od Tomas-Oaza
klidne kup cinu za 1100,- je na ni zaruka 3 roky. me vydrzela 4

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 10 bře 2013, 21:12
od CrazyApe
Ja mam Vartu 6 let 44 Ah a to kolikrat hraju i 2 hodiny radio nekde se zdechlym motorem a jeste me nenechala stat :-)

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 11 bře 2013, 11:14
od mustang2
čínu ne na co pojedeš jak bude měsíc ležet někde v reklamacích

Varta a energizer je to samé

a nejde jen o baterku jako takovou ale i o startovací proud který dává

tahle když jsem ji koupil tak měla jen 25% ale startovalo to líp jak ta čína co jsem ji po pár měsících vyhazoval do šrotu

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 12 bře 2013, 14:38
od hrabeTom
ono vůbec nezáleží na značce či na ceně. Pokud je sebe"kvalitnější" akumulátor nevhodně vybrán, dojde k destrukci mnohem dříve, než když je správně vybrán sebelevnější akumulátor. Bohužel instalování nevhodného akumulátoru je v českých zemích naprostou běžností, a to i u značkových servisů a jiných "odborníků". Ne vždy je to jen z důvodu "úspory", ale mnohdy i zásadní neznalostí "odborníků".
Rozhodující jsou údaje.
Hlavně nejvíce záleží na typu motoru. Zatímco benzínu stačí málo, nafťák potřebuje hodně silný akumulátor.
Taky je dost zásadní, jestli je auto denně v provozu, nebo týden (či týdny stojí), jestli "mrzne" venku, nebo v garáži.
Dalším kritériem je spotřeba či chcete-li výbava.
Když se budem řídit doporučením výrobce, tak na benzín doporučuje 44Ah/250A a pro nafťák 60Ah/380A pro "vyšší" výbavu 50Ah/380A resp. 70Ah/450A , pro vozy taxi 70Ah/550A. Tyhle doporučení je třeba brát trochu s rezervou, platí zejména pro slunou Itálii.
Kapacitou se při výběru neřiďte, jsou to hodnoty laboratorní v praxi vůbec nic nevypovídajíc o akumulátoru. Kapacita je důležitý údaj pro akumulátory záložní nebo trakční, u startovacího akumulátoru je to pouze údaj pro "oblbování" reklamou.
Rozhodující je startovací proud, zejména u nafťáků. V našich zeměpisných podmínkách je pro benzín dostačujích 250-350A, pro nafťák minimálně 400A, ideálně 600-700A. Samozřejmě za předpoladu, že je motor v dobrém stavu a startuje napoprvé.

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 19 bře 2013, 15:31
od petr kapsia
Takže výměnu zvládnu doma sám, protože mám Bipower tak startovací proud kolem 350A, kapacita kolem 50Ah.

Taky by mě zajímalo, kolik by baterka měla mít v klidu - moje stará má 11,9V a při spuštěném motoru tam je 15,1V. Jaké jsou normální hodnoty?

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 22 bře 2013, 07:30
od Mišan
Plně nabitá baterka v dobrém stavu má 12,6 V. Naopak při nabíjení je 15,1 V docela dost. Při delších jízdách by to mohlo docela vadit. Přebíjením se její životnost zkracuje. Vyměň a pak změř znovu dobíjení, může být problém v regulátoru. Ideální je napětí okolo 14,6 V.

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 22 bře 2013, 08:30
od petr kapsia
Ok, takže ještě pořeším tohle - baterka je tam stará, ale startuje dobře.

V autě mám nový alternátor i s regulátorem napětí - může to přepětí být způsobeno baterkou a může tahle stará bateká mít negativní vliv na ten nový alternátor?

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 24 bře 2013, 10:20
od Mišan
Že by baterka mohla neblaze působit na alternátor si nemyslím. Co se týká přepětí, je teoreticky možné, že tam by se mohla její končící životnost projevit. V každém případě je napětí na nabité baterce pod 12 V známkou toho, že je potřeba si v obchodě nějakou vyhlédnout a až to přijde, být připraven. Pokud už ale bude teplo, třeba to chvíli vydrží :)

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 24 bře 2013, 10:54
od petr kapsia
Ok, díky moc za informace, půjde tam nová baterka.

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 02 dub 2013, 11:06
od hrabeTom
petr kapsia píše: Taky by mě zajímalo, kolik by baterka měla mít v klidu - moje stará má 11,9V a při spuštěném motoru tam je 15,1V. Jaké jsou normální hodnoty?
To rozhodně nejsou normální hodnoty :roll:
Pokud Ti měřidlo měří správně, mockrát se mi stalo, že jsem naměřil podobné nesmysly a problém byl pouze v měřidlu.
Akumulátor by na prázdno měl mít 2,1-2,15V/čl tedy 12,6-12,9V (záleží na konstrukci, stavu, apod.). 1,98V/čl(tedy 11,9V) je sice docela málo, ale ještě to nemusí znamenat konec, zejména pokud je po startovací stránce v pořádku.
15,1V (tedy 2,52V/čl) je však více než hodně, to je tak na krátké trasy v zimě. Na krátké trasy se nastavuje 2,4-2,45V/čl (14,4-14,7V) - dnes dost používané, zejména u "malých městských" aut (u kterých se předpokládá časté startování a krátké trasy). Na dlouhé trasy se nastavuje 2,3-2,38V/čl (13,8-14,3V).
Multiply (naftové, benzíny mi rukama ještě neprošly, takže nemohu soudit) mají bohužel nastaveny na "dlouhé trasy v Slunné Itálii" (okolo 2,33V/čl, tedy okolo 14V), což v našich zeměpisných podmínkách není zrovna ideální (zejména v zimě) :(

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 02 dub 2013, 11:27
od hrabeTom
petr kapsia píše: V autě mám nový alternátor i s regulátorem napětí - může to přepětí být způsobeno baterkou a může tahle stará bateká mít negativní vliv na ten nový alternátor?
Přepětí akumulátorem rozhodně být nemůže. Akumulátor sice může výrazně ovlivnit palubní napětí - zejména "velký" akumulátor v kombinaci se slabým alternátorem (typicky u Š105 s 35A alternátorem). Spíše má ale vliv na podpětí, kdy alternátor "jede naplno". (krátce po startu může být klidně i pod 12V, ale mělo by se rychle zvedat).
Akumulátor jako takový může mít na alternátor vliv pouze ve smyslu většího, či menšího zatížení. Alternátor v podstatě nelze běžným použitím poškodit (pouze mechanicky-je to točitý stroj...), ovšem dnešní výrobky jsou dimenzovány dost na knap a to jak elektricky tak i mechanicky (auta jsou konstruovány na 5let, tedy 150.000km)....

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 02 dub 2013, 21:51
od petr kapsia
Moje Bublina jezdí na CNG/natural95. Jestli chápu dobře, takže přepětí na baterce je. výměna tedy pomůže.

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Napsal: 14 kvě 2017, 19:50
od hrabeTom
Tak už mohu s klidným svědomím doporučit i značku/neznačku. Koupil jsem u ČEKLa EUROPOWER 680A(74Ah) za 1.260,-, šlape perfektně už pátou sezónu. V zimě jsem provedl srovnávací test a je zhruba na 85% původních hodnot. Což po 4 zimách je naprosto výborné. Vlastně to bohatě dodržuje údaje výrobce, který toleruje pokles po 5-10% ročně.