Stránka 1 z 1

1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 13:31
od deyva
Zdravím, tohle je můj první dotaz a registroval jsem se tu kvůli Seicentu (1.1i 2005) mojí přítelkyně :-). Rovnou bych měl prosbu jestli se s tím někdo nesetkal.

Teďka jak je chladněji, těsně nad nulou, tak mám problém se studenými starty. Auto točí asi sekundu, dvě, normálně chytne, a v zápětí hned chcípne. Když je tepleji, tak chytá normálně, jde jen o studený starty. Pokud zkusím nastartovat stylem že chytne a v ten moment jen lehoučce polechtám plyn asi na pět, deset sekund, už jede normálně. Otáčky nekolísají, chytne na všechny válce, diag žádnou chybu nehlásí, benzín je tam normální n95. Někde jsem se dočetl, že by to mohl být snímač teploty nasávaného vzduchu a snímač teploty chladící kapaliny - toto jsem ještě nezkoušel vyměnit, páč nechci kupovat snímač za dvojku aby to nakonec bylo něčím jiným a navíc diagnostika nic nehlásí.

Předem díky.

Deyva

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 15:19
od martin72
Někdy stačí počkat po otočení klíčku až se načtou aktuální hodnoty a startovat bez světel. Pokud to nezabere, tak musíš připojit diagnostiku a podívat se co to ukazuje (data motoru). Pak teprve můžeš začít vylučovat možné příčiny.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 15:27
od deyva
No, je pravda, že se resetují hodiny po takovým "nepodařeným" startu. Se světlama nikdy nestartuju a vždycky jsem zkusil počkat než to přestane v předu dělat zvuky (nevim jestli čerpadlo nebo něco po otočení klíčku). Tak to asi píchnu naživo na diagnostiku a podivam se, ale mám jen takovou tu jednoduchou a nejsem si jistej, co tam mám hledat... Ale zkusim to no. Díky.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 15:41
od martin72
Jestli se ti reserují hodiny, tak to má baterka už spočítané, nejprve dobij baterku a zkus to. Nebo si půjč nějakou co má ještě život před sebou. Já bych to viděl na tu baterku víc než pravděpodobně. Nebo by mohl být přechoďák mezi baterkou a rozvodem. Tím bych začal.

A v té diagnostice se potom můžeš podívat jaké to hlásí hodnoty teplot (motor/nasávaný vzduch), dále jak si stojí korekce bohatosti atd. s tím bych počkal až provedeš reinkarnaci baterky.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 16:00
od deyva
Zkuim no... Zrovna v neděli jsem kupoval novou baterku do Rapida, tak to zkusim asi hodit do čenta. I když motor ale točí... Třeba i pětkrát za sebou točí úplně normálně, tak mi to nepřišlo jako vadná baterka. A taky ten chlap tvrdil, že je ani ne rok stará (Varta Blue Dynamic), záručák nám k tomu sice dal, ale takovej ten nevyplňenej přímo od Varty, takže těžko soudit :-D

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 15 lis 2016, 16:09
od martin72
Když se resetují hodiny, tak to znamená, že pokles napětí v síti je už dost velký, jde o to jestli je to dané slabší baterií nebo přechoďákem někde na ukostření. Já jsem před 14 dny měnil v puntu baterku a musím říci, že startér má od té doby snahu vyhodit motor z auta. Než se odporoučela, tak sice ještě otočila motorem, ale když to šlo přes úvrať tak se mi resetovaly budíky.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 17 lis 2016, 11:22
od deyva
Tak jsem tu zas :-). Kontakty na baterece očištěný (mám na to takovej spešl udělátor z obchodu s nářadím pro mechoše). Před chvílí jsem to píchl na "diagnostiku"... Před startem teplota chladiva 4st. teplota nasávaného vzduchu 2st. Žádný závady. Tak jsem to nastartoval - opět se resetovaly hodiny atd... Průběh otáček, teplot, časování vypadá ok (https://drive.google.com/open?id=0Bxngh ... TJCVkFXaGM" onclick="window.open(this.href);return false; - je to už po nějaké době běžení motoru na volnoběh).
Takže tady problém nevidím. Další bude teda pořádný nabití baterky a kontrola ukostření - nevíte kde to mám hledat tak nějak zpaměti? Díky.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 20 lis 2016, 01:39
od tomass
Tu baterku už nenabíjej a jednoznačně ji vyměň. Mě baterka točí trošku pomaleji. Druhý den přijdu k autu a už jenom točí, ale motor nenaskočí. Točím 3x a nic. Nechám baterku chvilku odpočinout a pak znova. Hodiny se nevynulovaly, ale kontrolka dobíjení pohasínala tak na polovinu. Motor naskočil. Ten den jsem koupil novou baterku. Stará baterie má před výměnou v klidu 12,6 V a při běhu na volnoběh 14,2 V, při vytočení drží stále 14,2 V. Hodnoty naprosto vpořádku. Po výměně jsou hodnoty naprosto stejné, akorát startér točí pěkně rychle a startuje okamžitě. Zabývám se nabíjením už přes 20 let a u Seicenta jsem se setkal poprvé v životě s touto anomálií, kterou jsem předtím nezažil. Klidové napětí bývá obvykle u špatné baterie menší, případně horší akumulátor nedosáhne na stejnou hodnotu při nabíjení. Často starý akumulátor mívá 1/2 až 1/3, případně i méně nominální hodnoty kapacity. Starý akumulátor jsem dobil, byl nabitý během 15 minut, takže z auta vyndaný v "plné kondici". Vybíjel jsem H4 žárovkou 6 hodin proudem kolem 4,6 A. Kapacita kolem 27 Ah. To by mělo normálně ještě stačit. Baterii ale kleslo od začátku vybíjení napětí na 12 V. Má velký vnitřní odpor a nedá dostatečný startovací proud. Diagnostiku nemám. Při zapnutém klíčku, ani po nastartování by nepoznala zhola nic. Pouze pokud by uměla měřit proud startéru, případně pokles napětí během startování. Tak mám doma akumulátor na pokusy se solidní kapacitou. Akumulátor je starý nejméně 5 let. Auto jsem s ním koupil, tak odhaduju životnost na 6-7 let. To je na akumulátor vynikající hodnota. Jestli jsi koupil auto s akumulátorem, které např. mohlo 1/2 roku stát, tak je akumulátor téměř na odpis i po tom 1 roce. Není vyjímečné, že akumulátory, které málo jezdí, odejdou běžně do 2-3 let. Původní aku i nový Varta Blue - modrá. Ono do Seicenta nic lepšího nevejde a Silver se tak malý bohužel nedělá - škoda.

Jinak kostry mám 2 na blatníku pod kapotou strana u řidiče a jednu u blatníku u spolujezdce poblíž baterky. Šroub na motoru byl v minulosti pořádně zoxidovaný. Ten jsem vyměnil za závrtný imbus z nerezu stejné délky s vymezením distanc matkama a podložkama. Ty na blatníku jsem za nerezový vyměnil taky. Vše v nerezu se dá pořídit asi za 15 Kč. Další kostry jsem nehledal.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 20 lis 2016, 08:27
od deyva
Diky za obsahlou odpoved. Dal jsem baterku na nabijecku a startuje (zatim). Mela by tam byt temer nova Varta Blue Dynamic, ale kdovi, v jakym bude stavu, pac pred nabitim diag ukazovala palubni napeti 11.6V. Kostry uz jsem nasel, diky za potvrzeni a jinak jsem taky fanda nerez spojovaku ;-) Jinak to auto ma najeto 30 tisic za 11let, tak se s tim moc nejezdili a pritelkyne se drzi teto "tradice" :-D. Zvlastni ale je, ze se resetuje budik, kilometry, nestartuje to a pritom toceni starterem se mi zdalo normalni. Kdyby to i hur tocilo, tak tady nezakladam tema jak kdybych nedokazal poznat vadnou baterku :-)

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 20 lis 2016, 08:36
od rossi
ta baterka prostě neudrží kapacitu.
napětí může mít ale není dostatek proudu na start.
i když ji nabiješ za par startů /týdnů/ to bude stejný.
zvláště když se s tim moc nejezdí.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 21 lis 2016, 14:51
od martin72
Věc se má následovně, startér je bohatě dimenzovaný, může mít i lehký převod, tudíž mu stačí i nižší napětí. Pokud máme pochybnosti o kondici baterie, tak se napětí měří při startování. Tam je potom vidět, jaký je pokles napětí. Tento pokles už ale nemusí vyhovovat ECU motoru a ta prostě pokus o nastartování bude ignorovat. Jinými slovy (je to příklad) pokud napětí v síti nepoklesne pod 10V je ECU ochotna ke spuštění motoru, pokud spadne napětí pod 10V , jednotka nespustí systémy motoru, byť startér točí motorem.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 21 lis 2016, 17:11
od liborko
Jen tak pro zajímavost bych i změřil hustoměrem elektrolyt v každém článku,ale jak píšou kluci tak bych ji stejně vyměnil,nová nestojí moc,však nekupuješ nějakou drahou 100Ah ale mým odhadem tam bude +-44Ah? Až přijdou mrazy tak se ti to posere na nejméně vhodném místě a budeš se bít do hlavy. Na té baterce by mohl být vyražený rok výroby,tak se zkus schválně podívat.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 21 lis 2016, 18:35
od deyva
Mam refraktometr, ten tam ma i stupnici na baterku, tak zkusim... I kdyz ta blue dynamic se tvari jakoze nerozebiratelne a bezudrzbove, tak nevim. Rok jsem se dival, ale nasel jsem tam akorat nejaky kod, ktery nevim, co znamena. Kazdopadne mam novou baterku do Rapida (136) asi ctrnact dni starou, tak pokud bude pasovat, dam tam prinejhorsim tu... (pac s nim nejezdim, jen na protoceni sem tam jsem to koupil nejlevnejsi cernou vartu)

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 22 lis 2016, 13:34
od tomass
Těch 11,6 V, pokud jsem přehlédl... je totálně vybitý stav, nebo po smrti. Pokud se jí podaří nabít, pravděpodobně selže při ochlazení na několik dní pod + 5 °C

Má zkušennost s Vartou Silver, ale u jiných aku se to moc neliší, max o 0,1-0,2 V je následující:

Je potřeba rozlišovat - s připojenou nabíječkou, nebo po pár hodinách klidu, klidně 0,5-1 den.

S připojenou nabíječkou je nabitá, když je na ní 14,2-14,6 V, nebo v autě za chodu motoru, kdy mám v Seicentu 14,2 V. V Seicentu jsem vlastně za chodu motoru jinou hodnotu nikdy nenaměřil. Záleží na protékajícím proudu z nabíječky. U velkých nabíjecích proudů ( 5 - 20 A) je tato hodnota napětí i v málo nabitém stavu akumulátoru a pak je údaj napětí nesměrodatný. Stejně tak brzy vystoupí napětí při nabíjení, pokud je akumulátor přiliš studený, cca pod + 15 °C. Při nižší teplotě se ve skutečnosti nikdy nenabije na plnou kapacitu i když změřené napětí vykazuje plně nabité hodnoty. V Seicentu je nepochybně regulace, která drží napětí přesně na těch 14,2 V bez ohledu na protékající proud. U některých značek aut je v rozpětí 13,8-14,2 V, to je taky vpořádku. Na 14,2-14,6 V se dá spolehnout při proudu tak do 2A aktuálního nabíjecího proudu nabíječky. 14,6 V v autě už je moc a dochází k přebíjení.

V klidu jsem vyzkoušel opakovanými nabitími kapacitu v závislosti na napětí následovně nabitou kapacitou:
pod 12V nemá smysl měřit. Akumulátor je ve špatném stavu a zasulfatuje se. Tím brzy ztratí kapacitu. Je potřeba se tomuto stavu trvale vyhnout.
12 V cca 42%
12,18 V cca 50%
12,21 V cca 50%
12,27 V cca 60% (nejvyšší čas začít nabíjet a na nižší hodnotu se nedostávat)
12,4 V cca 75% (když je méně, tak jsem nesvůj :o) )
12,7 V cca 90% ( na víc se normálně v autě nenabije)
12,9-13,1 V cca 95-100% (plné nabití na nabíječce, nebo plně nabitá z obchodu)

Uvedená kapacita v % není vztaženo k tomu, co se píše na štítku baterie. Jedná se o aktuální procento nabití, kterého je schopný akumulátor dosáhnout. (Např. když je akumulátor starší, tak má při 12,7 V 90% své "zbytkové" třeba z poloviční kapacity. Vypadá to na první pohled sice dobře, ale při původní kapacitě 45 Ah je 90% při poloviční kapacitě něco kolem 20 Ah. V létě to na chvíli třeba vystačí, ale v chladnu je to právě stav, kdy se už třeba nenastartuje a v - 10 °C pravděpodobně zkolabuje úplně.)

Akumulátor může být při měření napětí v klidu při pokojové teplotě, nebo i studený. Hodnota napětí je stejná. Při pokojové teplotě dá akumulátor samozřejmě větší startovací proud, než promrzlý. Při měření napětí na nabíječce, nebo při chodu motoru, pokud je akumulátor prochladlý, je skutečný stav velmi zkreslený, jak jsem psal výše.

Barevně jsem označil pro přehlednost, kdo s baterkou nechce moc laborovat. Hustoměr je fajn, ale manipulace a měření má svá specifika. Pokud se nedodrží, je přesnost měření odlišná od skutečnosti o 30-50%. Kromě toho jsem už měl za posledních asi 6 let jen baterky s přelepenými víčky samolepkou. Od měření hustoty jsem proto po mnoha letech už ustoupil. V současnosti znát stav hustoty elektrolytu jednotlivých článků není potřeba, protože si s tím stejně téměř nikdo neporadí. Pro časovou náročnost (cca 2-3 týdny regenerace) a složitou manipulaci s krátkodobým efektem nemá význam se tím zabývat.

Tu novou Vartu Blue, co jsem teď koupil, měla cca 12,53 V při montáži. To je vpořádku, je nová a provozem se po několika desítkách kilometrech dostane na vyšší napětí.

Pro úplnost vyndaná stará baterka po druhém cyklu nabíjení už nemá těch 27Ah. 1 den jsem ji nechal odpočinout a napětí šlo dolu z 80% nabití na cca 30% nabití její aktuálně nízké kapacity. Půjde do sběru, je nepoužitelná - má alzheimera.

Re: 1.1 2005 studené starty - chytne a hned chcípne

Napsal: 06 pro 2016, 09:53
od deyva
Tak pánové, definitivně vyřešeno... Jak jsem říkal, kupoval jsem do Rapida novou Black Dynamic Vartu B19 45Ah. Tak že ji o víkendu zkusím do čenta. No byla větší, než ta v čentu, ale narval jsem ji tam (vcelku natěsno, za baterkou je jakejsi plech s nějakýma relátkama myslím či co tak ten se trošku vyhnul a baterka je tam). Startuje bez problémů i když je venku stále pod nulou a auto komplet namrzlý. Tu starou blue dynamic z čenta budu mít do rapida, stejně s nim nejezdím, jen sem tam protočit motor a na to stačí. A to prodejce na jaře tvrdil, že je v čentu "nová" baterka... Kdyby netočil startér, tak je mi to jasný hned od začátku no :-). Díky všem, můžem to uzavřít 8)