Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Moderátor: peta.smolik

karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Zdravím, oba moji fiatáři skončili svou činnost a já nemám chuť svěřovat své auto servisům typu Dojáček nebo opravářům, kteří se ve Fiatech nevyznají. Máte někdo typ?
Reklama
 

Vladka1
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 469
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Hm moc ne.. Naučit se to sám :mrgreen:
turbom
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 481
Registrován: 24 dub 2008, 22:19
Bydliště: Havl. Brod. a okoli

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od turbom »

Vitej v klubu. Je to špatné. Buď dáš auto někomu známému, který Fiaty nedělá a budeš mu důvěřovat nebo se budeš učit sám. :(
Všeobecně si nemyslím, že Fiat je tak odlišný od jiných aut. Šikovný automechanik by měl zvládnout všechny auta. Co máš za Fiata?
2008- Fiat Bravo 1.4 T-jet 110kw Emotion +LPG Stag Q-BOX. 2008 Fiat Linea-1.4 T-jet 88kw
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Já mám sice seicento, ale to fórum je prakticky mrtvé, tak to zkouším u příbuzných :D . Já si sám opravuju, ale jsou věci, kde bych raději někoho s výbavou. Souvisící s rozvody, ev. hlavové těsnění, přední simering apod. Taky ložiska v předních kolech. Momentálně zrovna nic nepotřebuji, ale to se určitě změní. už mi není 30 a doby, kdy jsem si dělal generálky na Fiatu 509, už jsou pryč...
Vladka1
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 469
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

To je technicky jedno z nejjednodušších aut a měl by to zvládnout každý mechanik. Pokud ti některý řekne "FIAT resp. Seicento neumim" tak tím říká "neumim opravovat žádný auto" a běž od něj dál.. Výměna ložiska je klasika, rozvody jsou opravdu jednoduchá záležitost tak na tři hodiny a neni co zkazit, FIRE 8 ventil nedosáhne ventilama na píst = když to nejede tak se nic neděje jen to předěláš.. Podobně těsnění hlavy atd. Dobrý návody včetně utahovacích momentů atd. byly na Punto mysteria, ale ty stránky zmizely. Ale jsou dostupný dílenský manuály někde i zadarmo někde placený..
= "Fiatář" vůbec není potřeba, tyhle věci jsou prakticky stejný na každým autě. Spíš 90% mechaniků jsou jen měniči dílů a dělají metodou pokus - omyl...
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Nedovedu si dneska představit, že bych měnil třeba spojku, zatím drží, ale mám najeto 190.000. Já dneska něco zvednu a v tu ránu vyletí na páteři plotýnka a mám polízanici. Oběhané není jen to seicento :D . Manuály na MPI jsem nikde nenašel ani placené, všechno jen to staré provedení do 2000, já mám 2002. :o
Jinak mi stačilo měnit alernátor, je to "ježek v kleci", a když se to nakonec povede, tak se musí pomocí Autoecuscan znovu nastavovat motor, to naštěstí mám a umím. Silentbloky na motoru, to byl taky horor i s popisem od fiatářů.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

A ještě k těm mechanikům: byl jsem se zeptat, co by vzal za výměnu těch silentbloků a odhadl to na 5000!!! Můj starý fiatář mi říkal, že tohle udělá za odpoledne tak za 1000. On se to na mém autě bude učit a já mu to zaplatím...
Vladka1
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 469
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Mmch. po výměně altíku (=odpojení baterky) se motor nastaví sám, stačí bez dotyku plynu nastartovat, nechat na volnoběh ohřát na provozní teplotu a třikrát protůrovat.
Se mu to nechtělo dělat tak si řekl 5k, kdybys ty souhlasil tak by musel, ale měl by to dobře zaplacený :mrgreen: Taky to používám na kšefty do kterých se mi nechce.. A kolik by sis řekl ty cizímu za ten voser s výměnou, taky jen litr? ;)
Horší je že mechanici často opravdu neumí a ještě to ojebou...
Na plotýnky je třeba cvičit, stačí 5 minut denně a vypadá to úplně jinak. .Probrat s rehabkem/ fyzioterapeutem/ ortopedem nejlíp specialistou na páteř, vhodná MR pro zjištění co přesně tam je blbě.. Zvedání jde vynechat, pomůžeš si kladkou atd.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ono to bylo odpojené 2 dny a při té příležitosti jsem vyměnil čidlo na otáčky. Autoecuscan to musí nejdříve resetovat a poté se to minimálně 3x tůruje, u mě jsem musel 4x, než se to chytlo a přestala ta žlutá blikat, rozbliká se při resetování. To je i oficiální návod.
Cvičím každé ráno hodinu a proto se ještě hýbu :roll: . Mám kamaráda doktora fysiatrie a ten mi to pokaždé nahazuje - jsem u něj velmi častým hostem. V šedesáti jsem ještě bez problému zvedal a tahal velké flašky s autogenem, ale to už je dávno, teď není problém je zvednout, ale položit, přitom to vypadne. Někdy mi stačí pořádné zakopnutí nebo krok do prázdna. To by se páteř musela vyměnit :)
Thovt
Fiaťák
Příspěvky: 69
Registrován: 31 kvě 2015, 13:19

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Thovt »

Držím palce Karle hlavne s páteří ale aj s Fiatom.
tomass
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 04 dub 2013, 17:21

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od tomass »

karelmrak píše: 18 zář 2023, 13:26 A ještě k těm mechanikům: byl jsem se zeptat, co by vzal za výměnu těch silentbloků a odhadl to na 5000!!! Můj starý fiatář mi říkal, že tohle udělá za odpoledne tak za 1000. On se to na mém autě bude učit a já mu to zaplatím...
Tohle je špatný pohled na věc.
Dnes jsem byl na geometrii. Seicento se nastavuje jen sbíhavost, ostatní se jen měří. Stálo mě to 900 Kč a byl jsem rád, že to bylo méně, než před skoro 10 lety, kdy jsem platil asi 1200 Kč. Tenkrát jsem měl zatuhlé šrouby. Tentokrát bylo hotovo za 23 minut, protože tyčky a klouby se měnily asi před 4 lety. Bylo to levné, opravdu levné. Servis počítá asi 1800 Kč na hodinu.

Oba mechanici budou u těch silentbloků naštvaní a povím Ti proč. Ten první, že se to učí a pekluje se s tím a ten druhý proto, že si řekl málo a ono to bylo zarezlé. Já s těmi třemi silentbloky strávil celkově asi 16 hodin času. Jako zaměstnanec řekněme 250 Kč/hod = 4000 Kč. Tohle bych si vydělal, kdybych pracoval a nebabral se se silentblokama.
Ten první servisman, pokud počítá 1000 Kč na hodinu a to je v dnešní době málo, bude to spíš víc, tak by to musel zvládnout za 4 hodiny, aby byl na svém. Nebude. Protože se s tím bude peklovat jako já i když bude rychlejší, nebo bude trávit čas hledáním nových šroubů, aby se pekloval méně a někam pro ně pojede.
Druhý servisman bude úplně v háji, protože i když ví jak na to a bude účtovat 500 Kč na hodinu (což nevěřím), tak by to musel mít hotové za 2 hodiny. Také to mít nebude. Ví jak si rychle poradit, možná si i sehnal šrouby dopředu a nebo jak rychle je dostat zarezlé ze silentbloku. Stráví na tom třeba 3 hodiny, nebo o něco víc a vydělá si méně než já v práci. Z čeho zaplatí garáž, elektřinu atd ? Druhý mechanik je samaritán.

Já bych to pro nikoho nedělal ani za těch 5000 Kč. Udělal jsem to pro sebe a v diáři mám poznámku, že ty šrouby mám každý 2 roky povolit a utáhnout, abych se z toho příště zase nepodělal. Vážně je to nevděčná práce dělat takovýhle věci na starým autě. Zabere to hlavně čas i když to není nijak náročná práce. Není to 5ti letý auto, to by vážně šlo vyměnit všechno za hodinku. Jestli má někdo chuť vyměnit ty silentbloky za 5 tisíc, tak to vem, protože jinak budeš dlouze někoho hledat a několikrát Tě odmítnou, že to neudělají ani za nic. Zřejmě už nikdy nebudou auta, do kterých by stačilo tuto částku dát 1x za rok až dva. Každý víme, kolik stojí servis na novější, složitější a dražší auta....
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ad tomass: O tom jsme si přece spolu my dva dopisovali před časem na seicento fóru a udělal jsem si to nakonec sám, a s poznatky od Tebe to šlo velmi rychle. Samozřejmě jsem měl šrouby nové dopředu, dával jsem Ti na ně i odkaz. Ale je to úplně mimo téma, na které jsem se tady ptal, prosil jsem, zda někdo neví o nějakém fiatáři, co pracuje v garáži a Fiaty zná. Měl jsem dva takové a oba už ze zdravotních důvodů, ač proti mě mladíci, skončili. Pokud je člověk přímo nezná, tak na ně nenarazí, protože neinzerují.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ad Thovt: Díky za povzbuzení, znám své limity a právě proto se zajímám o to, zda někdo náhodou někoho, kdo to dělá, zná...
Vladka1
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 469
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od Vladka1 »

Ale prd. Servis tyhle práce dělá denně a má na to vybavení, ty to děláš jednou za život auta a nářadí nemáš, na jednu akci to nebudeš pořizovat. = Náročnost vůbec nejde srovnávat, se s tim s. dva dny a s vybavením a znalostma to je za hodinu.
Mmch. sbíhavost neni problém změřit/seřídit doma, stačí laserová vodováha lať a metr, když se s tim babráš tak ca hodinka času, přesnost srovnatelná s profi laserovou mašinou. Neměříš milimetry na ráfku ale centimetry na lati kus od auta. Vodováhou to vyneseš na lať, vzdálenost L-P před a za autem stejná = sbíhavost nula. Pro jiný číslo než nulu musíš trochu počítat (goniometrický funkce - nic složitýho)
+ se měří odstup od paprsku u zadního kola, aby seděla vzájemná poloha náprav..
Začíná se nastavením volantu rovně. Pak se měří, podle výsledku se šteluje.
karelmrak
Fiaťák
Příspěvky: 108
Registrován: 25 črc 2021, 15:01

Re: Opravy Fiatářem Praha a okolí hledám

Příspěvek od karelmrak »

Ta geometrie je dneska pro seicento můrou, protože potřebuju měřit jen sbíhavost a kvůli tomu musím platit drahou optiku, kde mi dodají celou stránku neupotřebitelných údajů o přední a zadní ose. Třeba u Pneu Procházka to posledně bylo 1200.-, dneska už možná víc. A to jsem si musel rozchodit sám všechny závity, bez toho mě vyhodili...
Odpovědět

Zpět na „Uno“