Těch 11,6 V, pokud jsem přehlédl... je totálně vybitý stav, nebo po smrti. Pokud se jí podaří nabít, pravděpodobně selže při ochlazení na několik dní pod + 5 °C
Má zkušennost s Vartou Silver, ale u jiných aku se to moc neliší, max o 0,1-0,2 V je následující:
Je potřeba rozlišovat -
s připojenou nabíječkou,
nebo po pár hodinách klidu, klidně 0,5-1 den.
S připojenou nabíječkou je nabitá, když je na ní 14,2-14,6 V, nebo v autě za chodu motoru, kdy mám v Seicentu 14,2 V. V Seicentu jsem vlastně za chodu motoru jinou hodnotu nikdy nenaměřil. Záleží na protékajícím proudu z nabíječky. U velkých nabíjecích proudů ( 5 - 20 A) je tato hodnota napětí i v málo nabitém stavu akumulátoru a pak je údaj napětí nesměrodatný. Stejně tak brzy vystoupí napětí při nabíjení, pokud je akumulátor přiliš studený, cca pod + 15 °C. Při nižší teplotě se ve skutečnosti nikdy nenabije na plnou kapacitu i když změřené napětí vykazuje plně nabité hodnoty. V Seicentu je nepochybně regulace, která drží napětí přesně na těch 14,2 V bez ohledu na protékající proud. U některých značek aut je v rozpětí 13,8-14,2 V, to je taky vpořádku. Na 14,2-14,6 V se dá spolehnout při proudu tak do 2A aktuálního nabíjecího proudu nabíječky. 14,6 V v autě už je moc a dochází k přebíjení.
V klidu jsem vyzkoušel opakovanými nabitími kapacitu v závislosti na napětí následovně nabitou kapacitou:
pod 12V nemá smysl měřit. Akumulátor je ve špatném stavu a zasulfatuje se. Tím brzy ztratí kapacitu. Je potřeba se tomuto stavu trvale vyhnout.
12 V cca 42%
12,18 V cca 50%
12,21 V cca 50%
12,27 V cca 60% (nejvyšší čas začít nabíjet a na nižší hodnotu se nedostávat)
12,4 V cca 75% (když je méně, tak jsem nesvůj
) )
12,7 V cca 90% ( na víc se normálně v autě nenabije)
12,9-13,1 V cca 95-100% (plné nabití na nabíječce, nebo plně nabitá z obchodu)
Uvedená kapacita v % není vztaženo k tomu, co se píše na štítku baterie. Jedná se o aktuální procento nabití, kterého je schopný akumulátor dosáhnout. (Např. když je akumulátor starší, tak má při 12,7 V 90% své "zbytkové" třeba z poloviční kapacity. Vypadá to na první pohled sice dobře, ale při původní kapacitě 45 Ah je 90% při poloviční kapacitě něco kolem 20 Ah. V létě to na chvíli třeba vystačí, ale v chladnu je to právě stav, kdy se už třeba nenastartuje a v - 10 °C pravděpodobně zkolabuje úplně.)
Akumulátor může být při měření napětí v klidu při pokojové teplotě, nebo i studený. Hodnota napětí je stejná. Při pokojové teplotě dá akumulátor samozřejmě větší startovací proud, než promrzlý. Při měření napětí na nabíječce, nebo při chodu motoru, pokud je akumulátor prochladlý, je skutečný stav velmi zkreslený, jak jsem psal výše.
Barevně jsem označil pro přehlednost, kdo s baterkou nechce moc laborovat. Hustoměr je fajn, ale manipulace a měření má svá specifika. Pokud se nedodrží, je přesnost měření odlišná od skutečnosti o 30-50%. Kromě toho jsem už měl za posledních asi 6 let jen baterky s přelepenými víčky samolepkou. Od měření hustoty jsem proto po mnoha letech už ustoupil. V současnosti znát stav hustoty elektrolytu jednotlivých článků není potřeba, protože si s tím stejně téměř nikdo neporadí. Pro časovou náročnost (cca 2-3 týdny regenerace) a složitou manipulaci s krátkodobým efektem nemá význam se tím zabývat.
Tu novou Vartu Blue, co jsem teď koupil, měla cca 12,53 V při montáži. To je vpořádku, je nová a provozem se po několika desítkách kilometrech dostane na vyšší napětí.
Pro úplnost vyndaná stará baterka po druhém cyklu nabíjení už nemá těch 27Ah. 1 den jsem ji nechal odpočinout a napětí šlo dolu z 80% nabití na cca 30% nabití její aktuálně nízké kapacity. Půjde do sběru, je nepoužitelná - má alzheimera.